Pyhä tanssi- sanatonta rukousta , yksi
varhaiskirkon jumalanpalveluksen muoto
Rytminen liikehdintä on yksi vanhimmista ja maailmanlaajuisimmista taidemuodoista. Se
on aina ilmentänyt ihmisen uskonnollista kaipuuta tuonpuoleiseen. Tanssi oli
olennainen osa vanhojen kulttuurien rituaaleja ja kultteja. Raamatun maailmassa oli myös niin. 2.Ms.15:20
kertoo Miriamista ja tanssivista naisista, jotka käyttivät rytmiikkaan
tamburiinia. Daavidin spontaani tanssi Jumalan edessä ilmentää iloa, joka oli
tyypillistä Vanhan testamentin maailmassa.
Kirkon liturgisessa elämässä on
tanssi kokenut epäilyä ja väheksyntää. Samalla tavalla kuin 2. Samulin kirjassa
Mikal halveksi Daavidin tanssia Jumalan ja liiton arkin edessä, samalla tavalla
on tanssiin suhtauduttu kirkossa myös halveksien. Osa siitä on ollut reaktiota
muita uskontoja kohtaan,jolloin tanssi on nähty ongelmana. Osa kirkkoisistä ja
kirkon varhaisista teologeista kuitenkin näkivät tanssin positiivisena. Johannes
Chrysostomos onnitteli kansaa joka sai marttyyripäivänä tanssia kauniin
tanssin. Kuolema ja elämä kuuluvat siten heidän tanssissaan yhteen.Tanssi oli voittoisaa
ja iloista, jossa korostettiin ylösnousemususkoa. Myös keskiajan enkelitanssimaaluksissa on
nähtävissä tämä rakenne:kuolema ja
sielunvihollisen valta on voitettu.
Roomalaisen basilikan seinällä on
kirjoitus 400-luvulta: Marttyyrit tanssivat
piirissä Pyhän Hengen kanssa, joka on virvoituksen lähde.
Kirkkoisä Clemens
Aleksandrialainen(150-216eKr.) kuvailee enkeleitten taivallista tanssia
maallisen tanssin esikuvaksi, johon ihmisten tulisi yhtyä jo tässä ajassa.
Jumalasuhde kuvattaan mysteeriksi. Tanssi on väline tuohon yhteyteen.
Ambrosius viittasi Daavidin
tanssiin. Augustinus ja Athanasius puhuivat tanssin hengellisestä
ulottuvuudesta. Taivallisessa Jerusalemissa tanssitaan enkelien kanssa.
Ruotsin kirkon psalmissa 172 tämä
tulkinta on vieläkin nähtävissä:
Pyhässä kaupungissa he kohtaavat ystävät, rakkaat,
joita maan päällä kaipasivat. Ja he leikkivät enkelten kanssa paratiisissa ja
tanssivat ilojuhlassa. He lauluun yhtyvät,lauluun. Se soi, riemuiten soi.
300-luvulla alkoi kritiikki
tanssia kohtaan kirkossa.Aluksi se oli kohteliasta ja koski hyväksikäyttöä tanssin yhteydessä. Ajan
kuluessa vastustus voimistui.
Tanssilajit, askellet ja liike, jotka ensimmäisinä vuosisatoina olivat taivaallaisen ylistystä, tuomittiin
nyt pakanallisina menoina.
Kirkolliskokous Toledossa 539 tuomitsi tanssin kirkollisena toimintana.
Auxerressa 573 kirkolliskokus kielsi jumalanpalvelukseen osallistujia osallistumasta kuorotansseihin samalla kun
nunnia kiellettiin enää laulamasta. Tämä oli vaikea hyväksyä joillekin tanssiville papeille ja maallikoille.
Tanssitradito eli kuitenkin pienimuotoisena ja nousi uuteen kukoistukseen keskiajalla
pyhiivaelluskultin myötä.
Positiivisia esimerkkejä tanssin yhdistämisestä jumalanpalveluselämään ovat
seuraavat historialliset todisteet. Kansalliset juhlapäivät muutettiin
pyhimysten muistopäiviksi. Niiden ohella myös suurissa juhlapyhissä( jouluna,
pääsiäisenä) ovat seurakunnat ja papit tanssineet.
Uuden testamentin
apokryfikirjoista Johanneksen teot kertoo tarinan Jeesuksen ja opetuslasten
tanssista Getsemanessa. Siinä Jeesus laulaa ja tanssii opetustuslasten
keskellä, jotka pitävät toisiaan käsistä kiinni. Tanssi on valmistautumista
hänen kärsimykseensä ja sillä on siten mysteeriluonne. Kristushymnin opetus on,
että ne jotka tanssivat ymmärtävät myös olemisen muodon. Siten tanssi ei ole
vain liikettä, vaan kontemplaatiota,hiljaista rukousta.
1300-luvulla Montserratin
luostarissa Kataloniassa tanssittin kymmeniä Maria aiheisia tansseja kirkossa
ja sen ulkopuolella. Marian ilmestyspäivänä itse piispalla oli tapana johtaa
tanssia alttarin ympäri. Musiikki sisälsi toistoa ja meditaviivisia
elementtejä, jotta se ei häirinnyt toisten keksittymistä Marian kunniotukseen
ja rukoukseen kirkossa. 1500-luvulla Basnacon luostarin puutarhassa
Ranskassa tanssittin kulkuetansseja.
Niitä myös laulettiin samalla ja ne kuuluivat koteihin asti. Sateella
siirryttiin tanssimaan kirkkosaleihin sisälle. Puyn kaupungissa papit
määrättiin tanssimaan suurella innolla iltarukouksen lopussa. 1600-luvulla
Chalon- sur Saonessa Burgundissa tanssivat papit helluntai-iltana ja kansa
ablodeerasi. Taputukset olivat liikaa piispalle joka sittemmin kielsi toiminnan.
Sevillassa Espanjassa on perinne, jossa kuorolaiset tanssivat alttarin edessä , soittivat kastanjetteja
sekä lauloivat juhlapyhään soivia lauluja.
Nykyään tanssi on sallittua
kristillisessä toiminnassa. Ruotsin kirkossa pyhät tanssit ovat vaikuttaneet 20 vuotta. Pastori, tanssija Maria Rönn
aloitti ensimmäiset tanssiohjaajakoulutukset 90-luvulla. Tänä päivänä
tanssiohjaajia on useita kymmeniä ja ohjaajakulutusta järjestetään kolmessa
hiippakunnassa.
Pyhät tanssit ovat osa kansainvälistä
tanssireformaatiota 1970 –luvulla. Tanssirenesanssin johdattaja oli Euroopassa
saksalainen tanssiprofessori Bernhard Wosien. Hän oli luterilaisen papin poika,
luki teologiaa, mutta lopetti sen koska unelmana oli tulla
tanssijaksi.Loistavan uransa jälkeen yhdisti hän kansantansseihin hengellisen
ja henkisen ulottuvuuden. Nykyään Pyhän
tanssin muotoja on ympäri Euroopan katolisissa ja luterilaisissa kirkoissa.
Pyhä tanssi ei ole vain tanssia.
Se on rituaali, jonka tarkoitus on uudistaa ihmisen elämä. Siten menetelmä
eroaa esim. Suomessa tunnetuista ylistystansseista tai liturgisesta tanssista.
Se ei ole ollenkaan esittävää vaan osallistuvaa. Ylistykseen ei pyritä suoraan
vaan ihmistä lähestytään kokonaisvaltaisesti. Usein alussa onkin menneisyyden
ja ennakkoluulojen käsittelyyn liittyvää musiikkia. Dramaturgisesti
jäljitellään Kristuksen kärsimyshistoriaa. Uutta ei voi syntyä ennen kuin
kuolee vanhalle pois. Kehoa kuunnellaan kokonaisvaltaisesti.Rytmit ja liikkeet
vaihtelevat, mutta tanssi päättyy aina hiljaisuuteen. Koskaan ei voi tanssia
väärin, sillä askeleet eivät ole pääasia vaan mukana olo. Askeleet ovat
helppoja. Liiallista tulkintaa vältetään, että osallistujalle jää tilaa
käsitellä omaa elämäntilannetta.
Tanssi on kehollinen rukous. Sen
voima on ei-kielellisellä tasolla ihmisen ja Jumalan kohtaamisessa. Askeliin
keskittyminen johtaa ihmistä ulos liiasta ajattelusta, joka on tyypillistä
länsimaiselle ihmiselle. Tarkoituksena on laskea ihmisen sisin sen omaan
keskukseen, Sydämeen. Informaatiotulvan tyhjentymisellä on hoitava vaikutus.
Nonverbalinen vertaistuki luo yhteyttä, johon
Paavali seurakuntaa kehottaa. Voi alkaa tuntea kiitollisuutta ja
uudenlaista iloa. Ihminen käsittelee omaa syntisyyttään,jättää sen Jumalan
käsiin ja palaa sieltä uudistuneena, pyhän kokemusta rikkaaampana.
Mestari Eckhart sanoi jo että
emme ole kokonaisia siinä mitä teemme , elemme ole siinä mitä olemme.
Mitä pitemmälle tanssikokemusta
voi syventää, sitä tietoisemmaksi tulee sisäisestä liikkeestä. Mitä lyhyempiä
askeleet ovat sitä voimakkaampi on sisäinen liike. Tanssiin yhdistetty
hiljaisuus hoitaa kokonaisvaltaisesti. Kun tulee tietoiseksi omista tunteista
ja varjoista, lähestyy väistämättä yhtä elämän vaikeimmista tehtävistä: Miten
otan armoa vastaan ja osoitan sitä itselleni?
Pyhä tanssi antaa mahdollisuuden
tunne-elämän eheytymiseen. Toisalta se hoitaa haavoja ,jotka ovat jo päässeet
syntymään. Siksi menetelmässä on tärkeää, että tanssikokoontumisen jälkeen on
mahdollisuus keskusteluun joko ryhmässä tai kahden kesken ohjaajan kanssa.
Jumalanpalveluskäytäntöjen rikastumisen kannalta paluu varhaiskritilliseen,
koko ihmisen olemuksen huomioivaan, traditoon on tärkeää. Pyhä tanssi voi
parhaimmillaan olla osa tuota kehitystä ei esiintyvänä vaan osallistumiseen
rohkaisevana menetelmänä.
Lähteet: Maria Rönn, HELIGA
DANSER, VERBUM ,2005, STOCKHOLM
Karl- Gunnar Ellverson, HANDBOK I
LITURGIK, VERBUM 2003, STOCKHOLM